Visdomstenner

Visdomstennene sitter lengst bak i munnen. Vanligvis kommer de fram når du er mellom 18 og 25. Men det er ikke sikkert at alle visdomstennene dukker opp – visse får èn, andre får alle fire. Noen får ingen i det hele tatt.

Visdomstennene er de tennene som vanligvis kommer opp sist og det kan ta tid før de dukker opp. Er det dårlig med plass kan du få problemer. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig å operere bort en eller flere visdomstenner.

De er av samme kvalitet som dine øvrige tenner. Forskjellen er at røttene kan se annerledes ut – de kan være flere og mer krokete. Posisjonen gjør at de ofte er vanskelige å holde rene. Tannkjøttet kan bli irritert. I blant kan det hovne opp på grunn av bakterieinfeksjon. Det pleier å hjelpe om tannlegen spyler og gjør det rent eller at du settes på en antibiotikakur.

Gjennomsnittsalder for frembrudd av tennene. Visdomstennene er lengst inn (20+).

Visdomstenner

Tannbehandling før i tiden

Det ble ikke stilt store krav til tannlegene i Norge før i tiden. Tannpleien var på den andre siden heller ikke så veldig avansert. Det dreide seg mest om å trekke ut verkende tenner. Ofte var det legen eller smeden som fungerte som tannlege.