Hevelse og ømhet
Hevelse og ømhet i munnhulen er et tegn på at det ikke står bra til. Det kan dreie seg om en infeksjon eller en skade.
En vanlig årsak til hevelse er rotspissinfeksjon. Dette behandles vanligvis med en rotfylling.
Visdomstenner, som oftest de i underkjeven som er på vei opp, kan også forårsake hevelse.
Bakterier – en vanlig årsak
Bakterier og matrester kan forårsake infeksjon i tannkjøttslommene. Symptomene kan da være hevelse, ømhet, rødhet og smerte. Dette kan tannlegen eller tannpleieren ofte avhjelpe med rengjøring og spyling.
Kontakt oss selv om hevelsen går over. Det er nemlig vanlig at problemet vedvarer til tross for at symptomene har forsvunnet!

Matrester som ligger igjen mellom tennene kan i blant forårsake infeksjon i tannkjøttet.

Utsatte områder
Mellom tennene, der det er vanskelig å rengjøre ordentlig, og i tyggeflater med dype furer, samles bakterier lett.

Tennene som sitter lenger bak i munnen rammes oftere av bakterieangrep enn fortennene.