Fargeforandringer

Misfarginger kan forårsakes av mat og drikke. En skadet tann kan også skifte farge.

Tannfargen varierer fra menneske til menneske. Tennene blir mørkere med årene. Mat og drikke påvirker fargen til tennene dine. Du har sikkert hørt at rødvin, kaffe og tobakk kan forårsake misfarginger. Hvis det dreier seg om overfladiske misfarginger kan tannlegen eller tannpleieren fjerne dem med en grundig pussing.

Fargestoffer fra mat og drikke kan også gi dypere misfarginger. Da kan en bleking være løsningen for å få tannen, eller tennene, lyse igjen.

Ulik farge på ulike tenner
Ulike deler av tannen har ulik farge. Tannhalsen er f.eks ofte mer fargesterk, og tyggekanten på fortennene lysere og ofte mer blåtonet eller gjennomskinnelig. Hjørnetennene er som oftest gulere og mer fargesterke en hva fortennene er. Tyggeflatene har vanligvis mørke furer i de naturlige sprekkene.

Skadde tenner
Fargeforandirnger kan skyldes at pulpa inne i tannen har blitt skadet eller dødd. Det er da viktig at du tar kontakt med oss slik at vi kan undersøke årsaken til misfargingen. En rotfylt tann som har blitt gråblå kan blekes ved hjelp av moderne, skånsomme teknikker.

Gamle fyllinger kan iblant misfarges. Misfarginger kan også skyldes karies – hull i tennene.

Genetiske sykdommer
Det finnes genetiske sykdommer som gir skader i emaljen av ulike slag. Det innebærer som oftest at emaljen ikke holder og faller av dentinet. Ofte er dentinet under emaljen kraftig misfarget og skifter til brun-svart.

Medfødte emaljeskader
En del har medfødte skader på emaljen som pleier å synes som en kraftig hvit flekk. Disse skadene har oppstått allerede før fødselen eller under ammingen. En årsak til dette kan være for mye fluortilførsel via moren eller senere til barnet. En annen kan være sykdom hos mor eller barn f.eks ernæringsmessig ubalanse. Man vet også at visse antibiotika (tetracykliner) gir emaljeskader om de gis til moren eller barnet i en tidlig fase.

Les mer om bleking

En misfarget tann kan bli lys igjen ved hjelp av bleking.

Tannfarge