Tannregulering

Tannregulering – regulering

Tenner påvirkes av krefter og motkrefter som virker på dem. Kraften fra f.eks en tanregulering kan få tenner til å vandre.

Tannregulering fungerer takket være at tennene våre ikke sitter helt fastvokst i kjevebenet, men henger i små tråder som kalles ligamenter.

Omfattende tannbehandlinger er ofte en kombinasjon av flere ulike spesialiteter der kjeveortopedi (tannregulering) er en viktig del. Før store behandlinger er det derfor vanlig at tannlegen rådfører seg med en kjeveortoped. Kjeveortopeden har lang erfaring med ansiktets og tennenes anatomi, vekst og samspill.

Tannregulering på barn, tenåringer og voksne
På barn og tenåringer er det relativt enkelt å flytte tenner. Forflytningen underlettes av at kroppen vokser. Vevene forandres og tilpasser seg lettere. Det er til og med mulig å påvirke ansiktets vekst med hjelp av tannregulering.

På voksne kan en som oftest ikke gjøre riktig like store forandringer. Risikoen for en viss tilbakegang når behandlingen er ferdig er noe større. Med god planlegging og behandling kan man imidlertid oppnå fine og permanente resultater også hos voksne.

Les mer om behandlingen >>

Fremtidens tannregulering?
Et amerikansk firma har utviklet en metode med avtagbare gjennomskinnelige skinner som flytter tenner. I følge firmaet er behandlingen like effektiv som en vanlig tannregulering, men mye enklere. Det eneste som behøves er et avtrykk av begge kjevene. Deretter fremstiller en datamaskin skinnene som du bytter hver uke.

www.invisalign.com