Tannløsning

Tannløsning kommer som regel av tannsykdommen periodontitt. Det er en betennelsessykdom som i første rekke rammer det vevet som holder tannen fast.

Tanken på at tennene dine kan løsne er antageligvis helt ufattelig, men faktum er at hver tiende person i Norge rammes av tannløsningssykdom.

Periodontitt er vanligvis et langsomt voksende problem. Om du ikke får behandling kan det ta mange år før en tann eller tenner går tapt. Ofte kommer de alvorlige symptomene først i sluttfasen i form av hevelse, verking og løse tenner.

Tegn på periodontitt
Følgende tegn kan tyde på begynnende tannløsningssykdom:
(Vær oppmerksom på at tannløsningssykdommer ikke alltid gir symptomer.)

• Lettblødende og ømt tannkjøtt
• Tennene kjennes løse
• Tannkjøttet mellom tennene forandres
• Stadig dårlig ånde
• Vedvarende hovent tannkjøtt

Tannsten, dårlig munnhygiene, røyking, stress, arvelige faktorer og visse sykdommer er faktorer som fremskynder utviklingen.

Friskt tannkjøtt blør ikke
En frisk tann har ben som dekker nesten hele roten. Mikroskopiske små tråder fester roten til ben og tannkjøtt. Tannkjøttet beskytter den følsomme overgangen til benet. Tannkjøtt som er friskt blør ikke ved rengjøring f.eks med tanntråd. Om plakk får ligge igjen rundt tennene kan tannkjøttet bli betent. Da får det en mørkere farge, blør lettere, er ømt og klemmer ikke like godt rundt tannen.

Tannsten – en trussel
Plakk er det tynne laget av bakterier og matrester som hele tiden dannes i munnen. Ved hjelp av en god rengjøringsteknikk kan du ta bort plakk selv. Sammen med spyttet kan plakk som ikke har blitt fjernet danne tannsten. For å fjerne tannsten kreves en tannleges eller tannpleiers hjelp.

Gammelt plakk og tannsten kan spre seg fra tannkronen og ned i tannkjøttslommen mellom tannkjøttet og tannens øvre del. Tannsten kan også dannes lenger ned i lommen.

Den onde sirkelen
Gifter fra visse bakterier i munnen irriterer vevet rundt tannen. Dette vevet forsvarer seg med en betennelsesreaksjon, kroppens naturlige forsvar mot bakteriene og deres gifter. I blant bryter betennelsen (inflammasjonen) ned også tannens feste. Benet rundt tennene trekker seg da sakte tilbake og mer tannfeste forsvinner.

Sakte blir nå lommen dypere – en ond sirkel har startet. Det finnes nå plass for mer tannsten og flere bakterier. I sluttfasen, når nesten alt ben rundt tannen har forsvunnet, blir tannen løsere. Betennelsen er nå omfattende og vanligvis oppstår hevelse og verking.

En ubehandlet tann med dype lommer betraktes snart som et fremmedlegeme av kroppen. Etterhvert støtes tannen ut og løsner. Tannkjøttet kan da vokse over hullet der tannen var og infeksjonen forsvinner. Men en tann har gått tapt.

Statistikk
Vitenskapelige undersøkelser viser at en majoritet av alle femtiåringer har en eller annen form for periodontitt. 15 prosent av alle voksne har en alvorlig periodontitt og 13 prosent av alle over 65 år har ingen tenner igjen i det hele tatt.
Kontakt oss for råd vedrørende tannkjøttsykdom og tannkjøttbetennelse – ikke vent for lenge!

Periodontitt

Tannens feste, tannkjøttet, må også passes på.

Tannsten er svært vanlig. For å fjerne den kreves det hjelp fra tannpleier eller tannlege.

Se flere bilder av tannløsning og les mer om den onde sirkelen >>