Reparere tenner

For ikke så lenge siden boret tannlegen opp store hull også
ved små kariesangrep. I dag behandler man mye mer forsiktig.

Karies kan tilhele. Og gjør det ikke det forsøker tannlegen å behandle tannen så skånsomt som mulig. Det kan velges mellom en rekke ulike fyllingsmaterialer og teknikker.

Nå og da introduseres også nye fyllingsmaterialer og teknikker. Tannlegens oppgave er å vurdere de ulike alternativene og velge det beste for hver pasient.

Når du reparerer hull i tennene får du vanligvis først bedøvelse. På denne måten slipper du smerte. Det gjør også at du slapper bedre av.

Les mer om valg av fyllingsmateriale >>

Den beste tannen er den som er uten fyllinger.

Tannbehandling før i tiden

Det ble ikke stilt store krav til tannlegene i Norge før i tiden. Tannpleien var på den andre siden heller ikke så veldig avansert. Det dreide seg mest om å trekke ut verkende tenner. Ofte var det legen eller smeden som fungerte som tannlege.