Skallfasetter

Misfarginger, mellomrom, ujevnheter og stygge fyllinger kan det gjøres noe med. Skallfasetter er èn mulighet.

En skallfasett er et tynt skall, enten fremstilt i et keramisk materiale eller kompositt. Fasetten fremstilles individuelt for hver pasient og tann. Passformen blir derfor perfekt.

Skallfasetter fremstilles hovedsaklig for fortenner. Det finnes mange ulike årsaker til at en pasient ønsker fasetter. F.eks som erstatning for en avslått tann eller for å tette uønskede mellomrom mellom tennene.

Fasetten sitter godt fast og løsner vanligvis ikke ettersom den limes til tannen. Resultatet blir svært naturlig, takket være at fasetten ligner tannens egen oppbygning – nesten som et nytt lag med emalje!

Se en film om:
Skallfasetter

Fasetter som holder

Skallfasettene fungerer omtrent som løsnegler i porselen. De skjuler sprekker, stygge fyllinger, store mellomrom eller tenner som har blitt mørkere etter en skade.