FORSIDE > Behandlinger > Digitalt røntgen

Digitalt røntgen

Rett behandling i rett tid. Røntgenundersøkelsen gjør det mulig å oppdage sykdommer i tide

Digitalt røntgen

Røntgen er et viktig hjelpemiddel i moderne tannbehandling. Med en røntgenundersøkelse får vi muligheten til å se ting som kan være umulig å oppdage ellers.

Dagens moderne tannbehandling legger vekt på forebyggende tiltak. Da bør vi oppdage eventuell sykdom på et så tidlig stadium som mulig. Om vi i dag hadde fulgt gammel praksis og ventet til tennene begynte å verke og gjøre vondt, ville mulighetene for tilheling vanligvis vært mye dårligere eller umulig.

Ved en røntgenundersøkelse kan vi lete etter karies, lokalisere infeksjoner, kontrollere tilheling og oppdage skader på kjeveben og tenner. Les mer om digitalrøntgen til høyre

Vi tilbyr OPG (panoramarøntgen):

Digitale bilder

Dagens moderne teknologi har også gitt oss muligheten til å ta i bruk digitale bilder. Røntgen har lenge vært et viktig verktøy for å kunne oppdage skader i tenner og kjeveben. Men det er ikke alt vi kan se på røntgen. Tenners utseende, form og farge er vanskelig å gjengi på et røntgenbilde.

I tillegg er tannlegeutdannelsen i dag også mer fokusert på å undervise i sykdommer i hele munnhulen og ikke bare i tennene. Dette betyr at vi ved en undersøkelse også er nøye med å undersøke bløtvevet i munnen som f.eks tungen og kinnslimhinnen. Finner vi forandringer i disse områdene er digitalt foto et nyttig verktøy for å kunne konsultere andre spesialister i nettverket vårt eller for å kunne ha som referanse ved senere kontroller.

Ved fremstilling av keramiske kroner eller laminater er kommunikasjon med tanntekniker svært viktig for å få et vellykket resultat. Digitale bilder er et viktig hjelpemiddel i denne kommunikasjonen.

Digitalt foto gjør det også mye enklere å informere deg om det vi finner ved en undersøkelse.

Bildene lagres i journalen i minst 10 år og er en viktig del av vår dokumentasjon.

Våre tannbehandlinger